Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

آشنایی با کلاه ایمنی و انواع مختلف آن

کلاه ایمنی خارجی
تاریخ انتشار: جمعه 1398/04/21

آخرین بروز رسانی: چهارشنبه  1401/04/01

زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

انواع کلاه ایمنی

در بسیاری از فعالیت های روزانه، برحسب کاری که انجام می دهیم احتمال آسیب دیدگی اعضا مختلف بدن وجود دارد. سر ، دستها و پاهای افراد بطور معمول در خطر بیشتری هستند. پس منطقا باید حفاظت بیشتری از این 3 بخش بعمل آید.

بعناون مثال در هنگام موتور سواری همیشه احتمال تصادف هست و احتمال برخورد سر به زمین یا جدول کنار خیابان بسیار بالاست. همین آسیب دیدگی شدید دستان و پای موتور سوار

در هنگام مسابقات اتومبیل رانی نیز، احتمال تصادف یا واژگونی خودرو و اصابت سر راننده به فرمان یا سقف بالاست. در هنگام کوهنوردی یا غارنوردی نیز باید احتمال برخورد سنگ به سر را جدی گرفت.

در کارخانجات و محیطهای تولیدی نه خبری از تصادف و واژگونی هست و نه از سنگهای سخت آذرین. در عوض احتمال سقوط ابزارآلات و یا قطعات مختلف سازه های در حال ساخت وجود دارد.

در عین جال در پروسه اطفا حریق نیز ، سر آتش نشانان باید بخوبی با کلاه آتش نشانی محافظت شود.

حفاظت از دستان و پاها با دستکش ایمنی و  کفش ایمنی قطعا باید بعمل آید. اما سر هر انسان مهمترین و حیاتی ترین بخش بدن اوست و باید حفاظت از آن در اولویت قرار گیرد.

 

در این مقاله کوتاه نگاهی داریم به انواع کلاه ایمنی ، ساختار و کلاسهای مختلف آن…

کلاه ایمنی موتور سیکلت

 

در دنیای کلاه ایمنی موتور سواری یا کلاه کاسکت ، سه استاندارد مختلف در جهان وجود دارد که هر یک مشخصات ، مزایا و ضعفهایی را شامل می شوند. این سه کلاس عبارتند از :   SNELL  ، ECE ،  DOT

 

کلاس اول یعنی DOT یا Department Of Transportation  استاندارد مورد تایید در ایالات متحده است. DOT ساده ترین کلاس است ، بخش محافظ چانه را ندارد و از میان تستهای گوناگون ، فقط تست ضربه یا Impact Test را دارد.

 

کلاس دوم یعنی ECE یا Economic Commission for Europe  استاندارد مورد تایید اتحادیه اروپاست. الزامات استاندارد EN1078  در کلاس ECE رعایت می شود. و می توان گفت آزمونهای این کلاس به مراتب از کلاس DOT سختگیرانه ترست.

 

آزمونهایی شامل تست ضربه یا Impact Test  ، تست نفوذ یا Penetration Test  ، تست نگهداری و حفاظت یا Retention system strength ، تست اشتعال پذیری یا Flammability Test .

 

کلاس سوم یعنی SNELL یک بنیاد غیر انتفاعی و مستقل است. کلاههای تحت استاندارد SNELL عمدتا از کلاههای DOT و  ECE  گرانتر و باکیفیت تر هستند.

 

اما در برخی ایالات آمریکا استاندارد SNELL بجای استاندارد DOT مورد قبولست.

کلاه ایمنی کار

کلاه ایمنی کار

 

اما در محیطهای کارگاهی و صنعتی نیز همیشه خطر سقوط اشیا بر روی سر افراد وجود دارد. کلاه ایمنی صنعتی وظیفه حفاظت از ناحیه فوقانی سر کاربر را بر عهده دارد.

 

منظور از ناحیه فوقانی اینستکه نواحی اطراف سر مانند ناحیه گیج گاهی و شقیقه ها با کلاه ایمنی صنعتی پوشش داده نمی شوند. و نیازی هم نیست.

 

روش حفاظتی کلاه ایمنی صنعتی اما، با سایرین کلاهها مثلا کلاه کاسکت موتور سواری تفاوت دارد. کلاه کاسکت موتور سواری بر خلاف کلاه ایمنی صنعتی کاملا به سر می چسبد.

 

درون این محصول یک یراق معلق با 6 یا 8 نقطه اتصال به اطراف کلاه تعبیه شده است که با بدنه کلاه هیچ تماسی ندارد و فاصله ای در حدود 3 سانتیمتر با بالای کلاه دارد.

 

این یراق داخلی بر روی سر می نشیند و ناحیه پیشانی و دور کاسه سر را در بر می گیرد و از پشت سر به روشهای مختلف با اندازه دور سر سایز می شود و محکم می گردد.

 

در این وضعیت سر کاربر هیچ تماسی با بدنه کلاه ندارد. حال اگر جسم سختی به کلاه برخورد کند، ضربه ناشی از این برخورد به هیچوجه به سر کاربر منتقل نمی شود.

در کلاه ایمنی صنعتی فاصله بین یراق داخلی و بدنه کلاه کار ضربه گیر را انجام می دهد. در این راستا طبق تقسیم بندی سازمان جهانی OSH  دو تیپ یا Type از کلاه ایمنی تعریف شده است:

 

  • Type l که حفاظت از سر کاربر صرفا از ناحیه بالا را در دستور کار دارد و بیشتر در ایالات متحده استفاده می شود.
  • Type ll که حفاظت از سر و نواحی اطراف سر را انجام می دهد و بطور عمده در اروپا مورد استفاده قرار می گیرد.

 

اما در کنار این دو تیپ مختلف که هرکدام طرفداران پروپا قرص خود را دارند، 3 کلاس مختلف از نظر نوع  حفاظت کلاه ایمنی در نظر گرفته شده است که در ادامه به تشریح آنها می پردازیم.

  • Class C   کلاههای ایمنی که فقط ضد ضربه هستند در این گروه قرار می گیرند.
  • Class G   کلاههای ایمنی عایق برق ضعیف در این دسته قرار می گیرند که حداکثر تا میزان 2200 ولت عایق الکتریسته هستند.
  • Class E   این دسته شامل کلاههای ایمنی عایق برق فشار قوی تا حداکثر 20 هزار ولت می باشد.

اما اشاره ای هم داشته باشیم به رنگهای معمول و مورد استفاده در کلاه ایمنی. بطور عمده کلاه ایمنی در رنگهای سفید،قرمز،آبی،سبز،زرد،نارنجی،قهوه ای و طوسی تولید می شود که هرکدام بوسیله گروه خاصی از افراد استفاده می شود:

 

رنگ سفید   مهندسین، مدیران و سرپرستان

رنگ قرمز   آتش نشان ها و نیروی امدادی

رنگ آبی   تکنسین های برق و سایر نیروهای فنی

رنگ سبز   مهندسین ایمنی و بهداشت حرفه ای

رنگ زرد   کارگران عزیز و زحمتکش

رنگ نارنجی    کارگران ساختمانی

رنگ قهوه ای    کارگران جوشکاری

رنگ طوسی   بازدید کنندگان

 

جدای از تیپ ها و کلاسهای ذکر شده بالا، ما در ایران بطور عامیانه و مصطلح دو نوع کلاه ایمنی داریم . کلاه ایمنی داخلی و کلاه ایمنی خارجی . این دو تقسیم بندی اما، فقط بر اساس کشور سازنده است.

کلاه آتش نشانی

 

کلاه آتش نشانی اما ، قطعا بهترین و کاملترین نوع کلاه ایمنی است. این محصول تمام نواحی سر ، صورت و گردن را بطور کامل پوشش می دهد. ناحیه صورت البته با شیلد محافظ صورت پوشانده می شود.

 

البته تیپهایی از این محصول هستند که فقط روی سر را پوشش می دهند که بیشتر در آمریکا مصرف دارند. استاندارد اروپا در کلاه آتش نشانی EN16471 می باشد.

سپاس از فراوان از وقتی که برای مطالعه این پست گذاشتید. امید که مفید بوده باشد. لطفا سوالات و نظرات ارزشمندتان را برای ما کامنت کنید. پاینده باشید …

دیدگاه ها(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

IRAN