Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

هارنس چیست ؟

انواع هارنس زنانه مردانه

تازیخ انتشار : چهارشنبه 1398/03/08

آخرین به روز رسانی : دوشنبه 1402/07/10

زمان تقریبی مطالعه :  10 دقیقه

هارنس چیست ؟

در این مطلب قصد داریم وسیله ای بنام هارنس را به شما معرفی کنیم ، از انواع هارنس بگوییم و کاربرد هارنس های مختلف را شرح دهیم. سعی می کنیم تا حد امکان هرکدام از انواع را بسادگی و با جزییات شرح دهیم.

در این راه از ویدیو و تصاویر نیز در حد بضاعت استفاده خواهیم کرد. پس لطفا تا انتهای مطلب با ما باشید. عناوین بحث به شرح زیر می باشند:

تعریف هارنس

هارنس ایمنی

هارنس زنانه

هارنس کودک

هارنس حیوان خانگی

هارنس اسب

هارنس چیست

تعریف هارنس

 

هارنس چیست ؟ هارنس یا به انگلیسی  Harness  که تلفظ آن با کسر نون می باشد ، در لغت به مجموعه ای از تسمه های چرمی یا فلزی اطلاق می شود که با نظم بهم متصل شده اند.

 

بدین ترتیب می توان با ساخت یک ابزار ساده ، از آن در جهت کنترل اجسام یا موجودات زنده متحرک استفاده کرد.

 

اگر یک قطعه طناب یا یک قطعه تسمه برزنتی را از دو سر آن بگیرید و چیزی شبیه یک حلقه درست کنید ، یک هارنس خیلی ساده در اختیار دارید .

 

این وسیله ای بسیار کاربردیست و انجام کارها را برای ما آسان می کند. فرضا اشیایی که در چاه کم عمقی افتاده اند یا حیوان کوچکی را ، تحت کنترل خود در آورده و بالا بکشید.

 

اگر چند تکه تسمه برزنتی را ( یا هر جنس دیگری ) با نظم مشخصی بهم وصل کنیم یک هارنس پیچیده تر ساخته ایم. والبته ابتکاری.

 

همچنین برای داشتن کنترل بهتر روی جریان کار ، می توانیم یک قطعه طناب به بخشی از هارنس دست ساز خود بیفزاییم. در این بخش کنترل کننده می توانیم از تسمه کشی نیز استفاده کنیم.

 

اما انواع مختلفی از هارنس با کاربردهای مختلف طراحی و تولید شده است که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت…

هارنس ایمنی

 

حال پس از تعریف اولیه هارنس ، سوال اینجاست که هارنس ایمنی چیست ؟ و چه کاربردی دارد ؟

 

مستحضرید که همواره عملیات اجرایی در ارتفاع با خطرات فراوانی همراه است. از دسترسی به ابزار و وسایل مورد نیاز گرفته تا حفظ تعادل و جلوگیری از سقوط !

 

در این میان بکار گرفتن وسیله ای که ما را از سقوط احتمالی حفظ کرده و  ایمنی ما را تضمین کند و ناجی ما باشد اجتناب ناپذیرست.

 

می توانیم یک طناب را از یک سر به کمر خود و از سر دیگر به نقطه ای ثابت ببندیم و امید داشته باشیم که دیگر خطری ما را تهدید نمی کند.

 

اما این تصور درست نیست. اگر گره ای که به خود می بندیم به ناگاه باز شود چه ؟ و  اگر سقوط کنیم و مانند پاندول به اینطرف و آنطرف برخورد کنیم چطور ؟

 

بسیاری از کابران خوب ما وقتی می پرسند هارنس چیست ؟ منظورشان اینست که هارنس ایمنی چیست ؟ و یا کاربرد هارنس چیست ؟ این البته به جهت کاربرد گسترده تر هارنس ایمنی می باشد…

 

برای انجام کار در ارتفاع ، نیاز به یک وسیله ایمنی استاندارد و قابل اطمینان داریم که  کمربند ایمنی کار در ارتفاع  نام دارد. این محصول اما ، در 2 تیپ اصلی تولید می شود…

کمربند ایمنی هارنس

 

اولین مدل از این محضول  کمربند ایمنی هارنس  می باشد که تمام نیم تنه بالا در پشت و جلو و دور کتفها و همچنین بخش بالایی ران کاربر را دربر می گیرد.

 

این سیستم کامل ترین دربرگیری و حفاظت را داشته و کاربر از ایمنی کامل برخوردارست.

 

کمربند هارنس از طریق یک طناب و قلاب متصل به آن که لنیارد نامیده می شود به نقطه ای ثابت متصل می شود.

 

این محصول به مانند یک کوله پشتی از پشت پوشیده می شود و دور کتف های کاربر را کاملا پوشش می دهد.

 

از طرفی چهار تسمه بخش پایینی نیز در پایین تنه دو به دو بهم متصل می شوند و دور ران ها را دربر می گیرند.

 

اما ساختار تسمه و طناب مانند و منعطف هارنس ایمنی باعث می شود که کاربر بتواند آن را به راحتی روی لباس خود بپوشد و هیچ احساس بد و نامطبوعی نیز نداشته باشد.

ولی چند نوع هارنس ایمنی یا هارنس کار در ارتفاع داریم ؟ می توان هارنس ایمنی را به دو دسته  Safety Harness و Climbing Harness تقسیم کرد.

 

نوع اول بسیار ساده طراحی می شود و فقط از تعدادی تسمه برزنتی تشکیل شده است. در پشت و میان دو کتف محلی برای اتصال طناب و قلاب هارنس تعبیه شده است.

 

به مجموعه طناب و قلاب هارنس ، لنیارد گفته می شود. لنیارد از پشت به هارنس وصل می شود و از سر دیگر با یک قلاب فولادی و محکم به یک نقطه ثابت متصل می شود. طول طناب لنیارد به طور استاندارد 1/5 متر است.

 

در صورت سقوط کاربر از ارتفاع در حین کار ، کمربند ایمنی هارنس مدت کوتاهی او را در هوا نگه می دارد و فرصتی می دهد تا به یک وضعیت باثبات برسد. یعنی صرفا کاربر را از سقوط حفظ می کند. بطور موقت.

 

در این میان بعضی کاربران عزیز بصورت کاملا خودجوش! طناب لنیارد را عوض کرده و طول طناب لنیارد را افزایش می دهند که این حرکت اصلا اصولی نیست.

 

زیرا در صورت سقوط بجای 1/5 متر مسافت بسیار بیشتری را سقوط می کنند که ممکن است در این صورت به بخش های مختلف سازه برخورد کنند و آسیب جدی بینند.

 

پس طول 1/5 متر برای طناب لنیارد کافیست.

 

اگر میزان از شعاع عملیاتی خود رضایت ندارید و می خواهید آن را افرایش دهید ، می توانید قلاب لنیارد را مرتب جابجا کرده و به یک نقطه جدید اتصال دهید.

 

به عنوان یک نمونه معروف و پرطرفدار از این نوع هارنس ، می توانیم از   کمربند هارنس ADELA H-43538  نام ببریم که استاندارد طراحی و ساخت یک کمربند ایمنی هارنس در آن رعایت شده است. در بازار ایران نیز این محصول بسیار محبوب است.

بیشتر بدانید :  مطالعه کامل و دقیق  استاندارد ایمنی کار در ارتفاع  را توصیه می کنیم.

نکته دیگر در مورد لنیارد ، به کارگیری شوک گیر در بعضی لیناردهاست. زمانی که کاربر از ارتفاع سقوط می کند، در جایی که طول طناب تمام می شود در یک لحظه و بطور آنی کاربر متوقف می شود.

 

این مساله باعث ایجاد ضربه ای آنی و خطرناک به کمر و ستون فقرات کاربر می شود.

 

برای جلوگیری از بروز این مشکل در میان طناب لنیارد، یک قطعه کوچک بنام  شوک گیر تعبیه می شود که ضربه را تا حد زیادی مهار می کند.

 

در مقابل هارنس کوهنوردی یا Climbing Harness را داریم که علاوه تسمه های دور کتف و ران پا، دور کمر را نیز با یک بالشتک مهار میکتد.

 

ضمنا چون کوهنوردان در بسیاری مواقع روی دیواره ثابت می مانند، بخشی مانند صندلی دارد که میتوان روی آن نشست.

 

از این نوع هارنس در عملیات امداد و نجات بصورت گسترده ای استفاده می شود.

 

بطور کلی یک هارنس کوهنوردی بسیار مجهزتر و ایمن تر و البته گرانتر از هارنس ایمنی است.

 

برندهایی چون  Petzl  فرانسه ،  Camp ایتالیا و  Capital Safety  آمریکا  بهترین تولیدکنندگان این محصول در جهان هستند.

 

هارنس پاراشوتی اما ، یک نوع هارنس ایمنی با کاربرد غیر صنعتی می باشد.

 

در واقع یک هارنس ایمنی است که تمام بدن کاربر را دربر می گیرد ولی بجای اینکه لنیارد داشته باشد ، قلاب اتصال یک چتر نجات به پشت آن متصل است.

 

همانطور که می دانیم این وسیله در واقع در عملیات چتربازی استفاده می شود.

 

البته چتربازها چتر نجات را درون کوله ای قرار می دهند. بعد کوله را روی پشت خود قرار می دهند.

 

البته انواع خاص دیگری از هارنس نیز وجود دارد. مانند هارنس زنانه که در حقیقت نوعی سوتین یا همان سوتین با تغییراتی در طراحی می باشد.

کمربند ایمنی سیم بانی

 

دومین تیپ  کمربند ایمنی سیم بانی  نام دارد که مانند کمربند شلوار ، صرفا به دور کمر کاربر حلقه می زند.

 

این نوع کمربند ایمنی ، چنانکه از نامش پیداست برای کار روی دکل های برق و دکل های مخابراتی کاربرد دارد.

 

نحوه استفاده از لینارد این محصول اما ، با تیپ اول کمربند ایمنی یعنی کمربند هارنس بکلی تفاوت دارد.

 

یعنی بجای اینکه قلاب به یک نقطه ثابت وصل شود ، بصورت U شکل از پشت دکل رد شده و از طرف مقابل به طرف دیگر کمربند سیم بانی متصل می شود.

 

و اینگونه کاربر با یافتن یک جای پای ثابت ، فاصله اش از دکل ثابت می شود و از پشت سقوط نمی کند.

 

بعضی کاربران این محصول را هارنس مردانه می خوانند !!! شاید بدلیل کاربرد صنعتی و خشنی که دارد !!!

هارنس  زنانه

 

اما اگر هارنس وظیفه حفظ ایمنی افراد را بر عهده دارد ، هارنس زنانه چیست و کاربرد هارنس زنانه چیست ؟

 

این نوع هارنس بر خلاف انواع قبلی ، صرفا کاربرد مد و فشنی داشته و بیشتر از اینکه در جهت امنیت کاربر استفاده شود ، برای زیبایی و ایجاد جلوه ظاهری برای خانم ها کاربرد دارد.

 

هارنس زنانه از تسمه هایی متصل بهم ( عمدتا چرمی ) با طولها و عرضها مختلف ساخته می شود.

 

در گذشته کاربرد نظامی داشته و بخشی از لباس نظامی محسوب می شد. اما طراحان مد مدرن کاربرد آنرا ارتقا داده و بصورت بخشی از پوشاک فشن برای خانمها درآورده اند.

 

در حقیقت هارنس زنانه تیپ و ظاهری خفن و Stylish به خانمها می دهد و صرفا محصولی فانتزی است!

 

تسمه های هارنس زنانه ، چرمی و نرم و انعطاف پذیرست و ضمنا همگی قابل تنظیمند.

 

یعنی می توان هارنس را به میزان دلخواه محکم کرد و بدین ترتیب در استفاده طولانی مدت احساس نامطلوبی ایجاد نمی کند.

هارنس کودک

هارنس کودک در 2 حالت مختلف کودک را حمایت می کند. بعبارت بهتر 2 نوع هارنس کودک داریم.

 

اولین نوع وسیله ایست که با کمک آن می توان به کودکان نوپا در امر یادگیری راه رفتن کمک کرد.

 

بدینگونه که هارنس دور کتفهای کودک را می گیرد و از طریق یک بند رابط یا هولدر بوسیله والدین ، به سمت بالا کشیده می شود.

 

در این حالت اگر کودک بهردلیل نتواند تعادل خود را حفظ کند ، به زمین نمی افتد. واضحست که والدین باید از بالا مهار را کاملا در دست داشته باشند.

 

هارنس کودک وسیله کمکی بسیار موثری برای شروع راه رفتن کودکست. البته این نوع هارنس را می توان برای کودکان کمی بزرگتر و بازگویش نیز استفاده کرد.

 

البته برای کنترل حرکات آنی و جلوگیری از دویدن به خیابان. به این صورت که هارنس به کودک پوشانده می شود و هولدر آن در دست والدین قرار میگیرد تا از گم شدن کودک جلوگیری شود و یا بطور ناگهانی وارد خیابان پر از ماشین نشود.

 

دومین نوع هارنس کودک 5 نقطه یا Five Point Kid Harness  نام دارد که روی صندلی کودک در خودرو نصب می شود و از کودک در برابر تکان های شدید خودرو یا حین ترمز حمایت می کند.

 

این محصول نه بر روی بدن بلکه بر روی صندلی مخصوص کودک نصب می شود و کودک را به صندلی می چسباند.

هارنس کودک

هارنس حیوان خانگی

 

یا قلاده هارنس ، برای کنترل حیوانات خانگی مانند سگ و گربه ، بهترست از این نوع هارنس استفاده شود. قلاده های سنتی به گردن حیوان آسیب جدی وارد می کند و حتی بعضا احتمال خفگی نیز دارد.

 

هارنس حیوانات خانگی یا Pet Harness دور گردن بسته نمی شود. بلکه دور کتف و سینه حیوان را می گیرد و از پشت بوسیله بند رابط یا هولدر یا Leash از طرف صاحب حیوان مهار می شود.

 

مدلهای مخالفی از هارنس حیوانات خانگی یا قلاده هارنس وجود دارد. یک ویدیوی کوتاه از چند مدل Pet Harness به صورت زیرنویس شده برای شما تهیه کرده ایم که شما را به دیدن آن دعوت می کنیم.

هارنس حیوان خانگی

هارنس اسب

 

هارنس اسب شاید بیشتر از موارد دیگر برای ما آشنا باشد. چراکه به دفعات در فیلمها یا از نزدیک دیده ایم که اسب و کالسکه را چگونه بهم متصل می کنند.

 

در حقیقت هارنس اسب ( که برای سایر حیوانات بارکش اهلی مانند الاغ یا قاطر نیز استفاده می شود ) نوع بزرگتر و قویتری از هارنس حیوان خانگی است. این محصول جهت استحکام بیشتر معمولا از چرم طبیعی تولید می شود.

هارنس اسب

جمع بندی بحث

 

در این گفتار تلاش کردیم به این سوال پاسخ دهیم که هارنس چیست ؟  انوع آن کدامست و چه کاربردهایی دارد. البته طبق تجربه ، کاربران زمانیکه از کلمه هارنس استفاده می کنند ، منظورشان کمربند ایمنی هارنس است.

 

برای موارد دیگر مانند هارنس زنامه ، پسوند خاص اضافه می شود. امید که مورد پسند و رضایت سروران گرامی قرار گرفته باشد. لطفا نظرات و سوالات خود را در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید. شاد باشید.

دیدگاه ها (6)
“هارنس چیست ؟”
  1. مهشید زارعی گفت:

    پست خوبی بود. استفاده کردم.

  2. شهناز زمانی گفت:

    سلام. شما فروشگاه هارنس هم دارید ؟

    1. درود و شاد باش به مناسبت سال نو ، بله ما در فروشگاه بخش هارنس ایمنی هم داریم. لطفا جهت ورود روی لینک کلیک کنید. برقرار باشید…

  3. مرتضی کریم پور گفت:

    بسیار اموزنده و اقلام با قیمتی بسیار مناسب به فروش میگدارند بسیارممنونم

    1. درود بر شما و سپاس از حسن توجه جنابعالی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

IRAN
هارنس چیست