Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

آشنایی با نردبان مخابراتی و کاربرد آن

نردبان مخابراتی
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1398/04/12

آخرین به روز رسانی : چهارشنبه 1401/04/01

زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه

بشر از هزاران سال پیش برای انجام کار در ارتفاع با چالش روبرو بوده است و نیاز به ابزاری که این مشکل را حل کند به همان زمان باز می گردد.

 

نردبان یا  Ladder  طبق تعریف، مجموعه ای عمودی یا شیب دار از پلهاست که بصورت منظم در امتداد یکدیگر قرار گرفته اند.

 

طبق شواهد موجود و تصاویر کشف شده از غارهای انسان های نخستین در والنسیای اسپانیا، از حدود 10 هزار سال پیش نردبان بکار گرفته می شده است.

 

نقاشی ها دو انسان اولیه را نشان می دهند که تلاش می کنند با استفاده از یک نردبان، به یک کندوی عسل دسترسی پیدا کنند. تصویر، نردبانی بلند و انعطاف پذیر را نشان می دهد که احتمالا با استفاده از گیاهان ساخته شده است…

همچنین تصاویری از اواخر قرن پانزدهم میلادی در کشور آلمان نشان می دهد که استفاده از نردبانهای طنابی و چوبی در آن زمان رایج بوده است.

 

البته در قرون معاصر از چوب و طنابهای کفی بجای گیاهان در ساخت نردبان استفاده می شده است . با این اوصاف ، از نظر طراحی و ساختاری دو تیپ نردبان داریم :

 

نردبانهای Rigid یا صلب که بدون تغییر شکل هستند و می توانند مستقلا و بصورت عمودی روی زمین بایستند.

 

تیپ دوم نردبانهای منعطف هستند که باید از یک نقطه آویزان شوند تا قابل استفاده باشند.

 

یعنی نمی توانند روی حالت عمودی بایستند ، مانند نردبانهای طنابی. در شرایط مختلف و بر حسب کاربرد ، انواع مختلفی از نردبان ابداع شده است. چند نمونه را برایتان ذکر می کنیم:

نردبان انواع

 نردبان پلکانی  که در کنار کشتی یا هواپیما برای سوار و پیاده شدن مسافرین استفاده می شود.

 

 نردبان سقفی   که برای رفتن به زیر شیراونی در منازل ویلایی بکار می رود.

 

 نردبان حمله   که برای بالا رفتن از دیوارها در جنگهای قدیم استفاده داشته است.

 

 نردبان ایمنی قابل حمل  که در موارد اضطراری برای تخلیه افراد استفاده می شود.

 

 نردبان ثابت   که بصورت دائمی و ثابت به یک ساختمان یا سازه متصل می شود. یا همان پله اضطراری.

 

 نردبان آتش نشانی   که بر روی ماشین های آتش نشانی برای تخلیه افراد از ساختمان های بلند در حال آتش سوزی نصب می شود.

 

 نردبان کشویی   که برای انجام کارهای روزمره و با تکیه دادن به دیوار استفاده می شود.این موارد فقط تعدادی از انواع گوناگون نردبانهایی هستند که در جهان بطور روزانه استفاده می شوند.

 

اما در این مبحث، مجال صحبت در مورد همه موارد نیست الا مورد آخر یعنی نردبان کشویی. این نردبان از تیپ اول ، یعنی نردبانهای خود ایستا می باشد که می توانند بصورت عمودی یا مایل به نقطه ای ثابت تکیه داده شود و بایستد.

در گذشته نزدیک ، نردبانها را از چوب می ساختند که بسیاری از ما آن موجودات ساده و دوست داشتنی را بخاطر داریم 😛 😛  . همچنین استفاده از آهن نیز در تولید نردبان رواج داشت که آن نیز به دلیل سنگینی بیش از حد محصول ، طرفداران همیشگی نداشت.

 

اینک فلز آلومینیوم با همه خواص بینظرش ، یکه تاز عرصه تولید انواع نردبان و از جمله ، نردبانهای کشویی شده است.

 

آلومینیوم با نام اختصاری  AL  در جدول تناوبی ، فلزی است سبک ، شکل پذیر و مقاوم که انتخابی ایده آل برای ساخت نردبانست. نردبان های کشویی را هم از همین فلز ، اما از یک آلیاژ خاص با کد  6063 تهیه می کنند.

 

آلیاژ آلومینیوم 6063   از ترکیب عناصر آهن ، سیلیس ، مس ، منگنز ، منیزیم ، کروم ، روی و تیتانیوم با آلومینیوم تولید می شود. این ترکیب علاوه بر حفظ سبکی ، مقاومت خمشی بالایی نیز به فلز می دهد.

در مورد علت نام گذاری این محصول باید گفت که چون این نوع نردبان از ترکیب 2 یا 3 نردبان مستقل دیگر ساخته می شود و در هنگام کار، این نردبانها بصورت ریلی و کشویی به موازات هم حرکت می کنند عنوان نردبان کشویی به آن اطلاق می شود.

 

اما در این بین تکنسین های اداره مخابرات در کارشان که تعمیر و نگهداری خطوط تلفن است همیشه از نردبان کشویی استفاده می کنند.

 

به این جهت حتی بیشتر از نردبان کشویی، به نردبان مخابراتی معروف است. اما در مورد نحوه بکار گیری این محصول، یاید به یک مورد مهم اشاره کنیم.

 

نردبان مخابراتی یا نردبان کشویی را در زمان استفاده باید با شیب کم به یک دیوار یا هر سطح محکم و قابل اتکا دیگری مانند درخت یا دکل تکیه دهیم.

 

این محصول خود ایستا نیست و برای کار در حالتی که تکیه گاهی وجود ندارد مناسب نیست.اما چه سایزهایی از این محصول تولید می شود و برای کار در چه ارتفاعی مناسبند ؟

کوچکترین و اولین عضو این خانواده،  نردبان کشویی 2 تکه 10 پله  است که همانطور که از نامش پیداست از دو عدد نردبان مستقل از هم تشکیل شده است. هر کدام از این نردبانها 5 عدد پله دارند و 1/5 متر طول.

 

نکته در اینجاست که شما می توانید نردبان دوم را روی 4 پله اول نردبان اول قرار دهید و هیچ محدودیتی ندارید. این دو مزیت به شما می دهد:

 

– اولا اگر بخواهید نربان مخابراتی خود را در جایی استفاده کنید که سقفش کوتاه است به مشکل برنخواهید خورد. یعنی نردبان دوم را روی پله پایین تری قرار می دهید.

– دوما شما می توانید طول کل نردبان را 25 سانت به 25 سانت یعنی به اندازه فاصله بین پله ها تغییر دهید.

 

بنابراین ما چهار سایز دلخواه می توانیم داشته باشیم که همگی در مناسبتهایی برایمان مفید خواهند بود.

 

برای روشن شدن ذهن شما، از بین چهار حالت مختلف ما حالت اول و آخر، یعنی برای حالت قرار گرفتن روی پله اول و چهارم برایتان اندازه های واقعی را محاسبه می کنیم:

نردبان مخابراتی 2 تکه 10پله
اگر نردبان دوم روی پله اول نردبان اول قرار بگیرد طول کل نردبان ما معادل (طول نردبان)1/5 متر + 0.25 متر (فاصله دو پله)=1/75 متر خواهد بود.

 

اگر نردبان دوم روی پله چهارم قرار گیرد طول کل نردبان 1/5+1/25=2/75 متر.

 

بخاطر داشته باشید که در تمام مدلهای نردبان کشویی یا مخابراتی نردبان های بالایی روی پله آخر نردبان پایین قرار نمی گیرند.

 

چون باید حداقل به اندازه یک پله همپوشانی داشته باشند تا تعادل مجموعه حفظ شود و از وسط نشکند.

 

این قوائد و محاسبات برای تمامی سایزهای بالاتر نیز معتبر هستند.

 

از نردبان مخابراتی 2 تکه 3 متری، یک کاربر با قد متوسط 175 سانتیمتر، می تواند تا ارتفاع 4/5 متر دسترسی داشته باشد.

سایزهای بعدی 4 ، 5 ، 6 ، 7/5 ، 8 ، 9 و 10 متری هستند. چون همگی کم و بیش محاسبات یکسانی دارند، ما جهت جلوگیری از تکرار مطالب فقط دو سایز آخر که بلندترین ها هستند را برایتان تشریح می کنیم. یکی از بلندقدترین اعضا این خانواده،  نردبان کشویی 3 تکه 33 پله   است که از سه قطعه 3 متری نردبان با مجموع طول 9 متر تشکیل شده است.

 

این محصول ضمنا یکی از محبوب ترین ها در میان همه سایزهای مختلف می باشد. قوائد محاسبه سطح دسترسی کاربر مانند مدل 10 پله است .

 

با این تفاوت که نردبان مخابراتی 33 پله از 3 قطعه تشکیل شده است و 2 مقدار 25 سانتیمتر پوشش دارد.

 

حداکثر ارتفاع پله 33 این محصول 2/75+2/75+3=8/5 متر است. کاربری با قد متوسط 175 سانتیمتر می تواند 10 متر را به راحتی دسترسی داشته باشد.

نردبان مخابراتی 3 تکه 9 متری
در مورد نردبانهای مخابراتی 3 تکه این نکته را یادآور میشویم که امکان استفاده در ارتفاع های خیلی کمتر نیز وجود دارد و 10 متر حداکثر ارتفاع کاری است.

 

اما دومین نردبان بلند،  نردبان کشویی 2 تکه 10 متری  است که از دو نردبان 5 متری مستقل تشکیل شده است. بالاترین پله این محصول 9/75 متر ارتفاع دارد و کاربر ما تا 11/5 متر را در دسترس خواهد داشت.

 

کوچکترین حالت این محصول 5 متر طول دارد و بنابراین در حین حمل و نقل کمی مشکل خواهیم داشت. شکل پله های تمام مدلها مستطیل با ابعاد 35 در 25 میلیمتر است و در هیچ مدلی پله گرد استفاده نمی شود. پله های گرد زیاد مقبول کاربران نیستند و پا را آزار می دهند.

خیلی صحبت کردیم و سرتون رو درد آوردیم. باید ببخشید. امیدواریم که این مطلب برای شما دوستان عزیز مفید بوده باشد. اگر سوال یا مطلبی بود یا نکته ای را از قلم انداخته بودیم ، لطفا برامون کامنت بگذارید. شاد و پیروز باشید…

تمام مدلهای نردبان مخابراتی بصورت یکجا در سایت قابل دسترسی هستند. برای ورود به صفحه مربوطه لطفا لینک  نردبان مخابراتی  را کلیک کنید.

دیدگاه ها(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

IRAN