Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

ایرپلاگ چیست ؟

آلودگی صوتی

امروزه آلودگی های صوتی و پیامدهای ناشی از آن به معضل بزرگی برای شهروندان تبدیل شده اند.

 

فشارها و آسیب های روحی و روانی فراوانی از این ناحیه متوجه شهروندانست. از طرفی راه های مقابله نیز محدودند و گزینه چندانی در دست نداریم. زیرا جلوگیری از انتشار این اصوات مزاحم غیر ممکن است.

 

در این میان وسیله ای که ما را از شر این صداهای مزاحم و ناخواسته برهاند نعمت بزرگیست!  وسیله ای که در محیطهای صنعتی و کارخانجات ، حافظ سلامتی شنوایی کارکنان باشد و برای شهروندان عادی ، ضامن آرامش و سلامت روحی و روانی آنها.

 

این وسیله که نوعی صداگیر  است ، کوچکست و داخل حفره گوش قرار می گیرد ، ایرپلاگ نام دارد و ما قصد داریم در این مجال این محصول و کاربرد آن را بررسی کنیم.

 

ابتدا تعریفی کلی از این وسیله خواهیم داشت و سپس به تعریف مدلهای مختلف آن می پردازیم.

 

در پایان نیز تعدادی از سوالات متداول کاربران را در مورد این محصول پاسخ می گوییم . پس لطفا تا پایان این مطلب همراه ما باشید…

ایرپلاگ چیست

گوشی صداگیر ایرپلاگ چیست ؟

ایرپلاگ (Earplug) کلمه ای انگلیسی است که به نوعی عایق صدا که با قرار گرفتن در گوش داخلی ، راه ورود امواج صوتی را می بندد و از حجم صدای محیط می کاهد، اشاره دارد.

 

اگر حجم صدا خیلی بالا باشد (مانند صدای انفجار) از آسیب دیدن پرده گوش و سیستم شنوایی ما جلوگیری می کند.

 

اگر حجم صدا بالا نباشد ، باز هم تا حد زیادی از حجم صدا کاسته خواهد شد. اما  گوش گیر ایرپلاگ بسیار کوچکست ( تقریبا اندازه یک بند انگشت) و بصورت دو قطعه مجرا از هم عرضه می شود که هرکدام داخل حفره یکی از گوشها قرار می گیرند . پر واضح است که باید هردو بصورت همزمان داخل گوش قرار داده شوند .

بصورت یک استاندارد جهانی، ایرپلاگ را از دو جنس متفاوت تولید می کنند که هر دو دوستداران و علاقمندان خود را دارند. هر دو مزایا و معایبی دارند و کاربران بر حسب نیاز و تجربه کاربری خود، جنس مورد نیاز را تهیه می کنند.

 

تنها تفاوت کمی در شکل ظاهریست که در ادامه به همگی این موارد خواهیم پرداخت . در ابتدا با جنس مواد سازنده آغاز می کنیم . گوش گیر ایرپلاگ را یا از مواد پلیمری بهداشتی تولید می کنند و یا از اسفنج بهداشتی …

 

ایرپلاگ پلیمری  این دسته از ایرپلاگها عمدتا از ماده ای بنام  TPE  یا Thermoplastic Elastomer  تولید می شوند.

 

این ماده ، ترکیبی از پلیمر Thermoplastic که مقاومت فیزیکی و حرارتی بالایی دارد و لاستیک طبیعی یا Rubber  که ترکیبی کشسان است، می باشد.

 

جمع این خواص در یک ایرپلاگ دو عایدی مهم برای ما دارد. اولا ایرپلاگ ما در برابر نیروهای خارجی خیلی مقاوم بوده و به راحتی خورد یا تکه تکه نمی شود.

 

و دوم اینکه نرم و کشسان است و با اندک فشاری جمع شده و به راحتی وارد گوش می شود و گوش داخلی کاربر را آزار نمی دهد.

 

قابل شستشو بودن هم یکی دیگر از امتیازات پلیمر TPE می باشد. به عبارت بهتر همه ایرپلاگهایی که از ترکیب TPE تولید شده اند قابل شستشو و استفاده مجدد هستند.

 

ضمنا این ترکیب جرم حجمی خیلی کمی دارد و وزن هر جفت ایرپلاگ تقریبا صفر است.

 

با این تفاصیل اگر بخواهیم نمونه ای شاخص از ایرپلاگهای TPE بحضورتان معرفی کنیم، آن نمونه   گوش گیر ایرپلاگ Moldex Comets   است.

 

محصولی بسیار محبوب و پرطرفدار که مشخصات فنی و سایر ویژگیهای آنرا را می توانید با کلیلک بر روی نام محصول در صفحه اختصاصی محصول مطالعه بفرمایید.

 

اما پلیمر TPE یک کلاس بهتر و باکیفیت تر هم دارد که  Monprene  نام دارد. طبق تعریف Monprene نوعی TPE باکیفیت است که در اجسامی که کشش بالا و انعطاف پذیری در حین کار نیاز دارند و همزمان باید بسیار نرم هم باشند کاربرد دارد.

 

مزیت اصلی  Monprene بر TPE مشخصا ، نرمی و لطافتی منحصر بفردست که باعث می شود در حین کار ، کاربر احساس خیلی خوبی داشته باشد.

 

کاربردهای Monoprene اما ، بسیار گسترده است و البته با مشخصاتی که دارد تعجبی هم ندارد. این پلیمر در ساخت و تولید محصولات زیر کاربرد دارد :

مسواک ، دسته تیغ ریش تراش ، بدنه خودکار و روان نویس ، قلاده حیوانات ، انواع لوازم ورزشی ، کفی و بدنه کفش ، مبلمان ، لوزام آشپزخانه ، واشر ، زه لاستیکی دور درب یخچال ، ضربه گیر ، شوک گیر  ، لوازم الکترونیکی ، ماسک شیمیایی ، گوش گیر ایرپلاگ و ….

 

از میان همه این محصولات ما اتفاقا از محصول آخری نمونه ای عالی و پرطرفدار داریم که   گوش گیر ایرپلاگ 3M 1271   می باشد.

 

مورد علاقه بسیاری از کاربران . درصورتیکه مایلید که بیشتر با این محصول آشنا شوید لطفا با کلیک بر روی نام آن وارد صفحه مربوطه شوید …

 

نکته ای که توجه اکثر کاربران را در مورد ظاهر ایرپلاگهای پلیمری بخود جلب می کند، شکل مخروطی ناهموار و غیر متعارف آنست .

 

بدین معنا که حالتی شبیه پره پره دارد و صاف و یکنواخت نیست. این نوع طراحی 3 پره باعث می شود که ایرپلاگ به مرور بدون ایجاد درد و در 3 مرحله وارد گوش داخلی کاربر شود.

 

یک دنباله هم در انتهای محصول وجود دارد که شبیه دستگیره عمل می کند و کاربر می تواند آن قسمت را بگیرد و ایرپلاگ را از گوش خود خارج کند.

 

یادآور می شویم که بدنه گوش گیرهای پلیمری خیلی نرم و مرتعش هستند ( مانند ژله ) و برخی کاربران نیز از فرصت استفاده کرده و لقب ژله ای را بر آن نهاده اند.

ایرپلاگ پلیمری
ایرپلاگ اسفنجی

ایرپلاگ اسفنجی  این دسته از ایرپلاگها از اسفنج بهداشتی تهیه می شوند که بسیار نرم و فشرده بوده و برعکس ایرپلاگهای پلیمری سطح صاف و یکنواختی دارند.

 

طراحی ایرپلاگ اسفنجی معمولا بصورت مخروطی است اما بصورت استوانه ای نیز تولید می شوند. جدار اسفنجی این محصول بر خلاف نوع اول ضد آب نیست .

 

پس قابل شستشو نیز نمی باشد و یکبار مصرف است و این مورد بزرگترین و اصلی ترین تفاوت این دو دسته ایرپلاگ می باشد. اگر بخواهیم یک محصول عالی از ایرپلاگ اسفنجی را خدمتتان معرفی کنیم،   ایرپلاگ اسفنجی 3M EAR Classic   را نام می بریم.

در پایان تعدادی از پرسشهای کاربرانی را که مدلهای مختلف گوش گیر ایرپلاگ را تهیه و استفاده کرده اند را پاسخ می گوییم.

 

زیرا احتمال زیاد می دهیم که شما نیز در این موارد دچار پرسش شوید. اگر بازهم سوال دیگری داشتید لطفا در بخش نظرات مطرح بفرمایید تا با افتخار پاسخگو باشیم …

 

پرسش متداول اول  عمر یک گوش گیر ایرپلاگ پلیمری چقدرست ؟ حدودا چند روز قابل استفاده است ؟

پاسخ :  این محصول فساد پذیر نیست ( مانند فیلترهای شیمیایی ) . فقط در صورت جدا شدن اجزا آن از هم ( خورد شدن ) دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

 

اگر به آرامی استفاده شود تا مدت زیادی قابلیت استفاده مجدد خواهد داشت.

 

از طرفی همانطور که قبلا نیز یادآور شدیم، این ایرپلاگها یکبار مصرف نیز نیستند ، چون از مواد ضد آب تولید شده اند.

 

شما می توانید بعد از هر بار استفاده ایرپلاگ را با آب و صابون شستشو دهید. در واقع بعنوان یک نکته بهداشتی، باید اینکار را انجام دهید.

 

زیرا بعد از هر بار قرار گرفتن ایرپلاگ در گوش داخلی ، بدنه آن به مخاط چسبناک داخل گوش آغشته شده و در محیط بیرون گوش آلودگیها را به خود جذب می کند .

 

حال اگر دوباره وارد گوش شود ( بدون شستشو ) قطعا ایجاد عفونت خواهد کرد. خلاصه اگر از یک ایرپلاگ پلیمری خوب و با دقت استفاده بفرمایید حتی تا 6 ماه نیز قابل استفاده خواهد بود.

 

 

پرسش متداول دوم  من برای کنکور درس می خوانم. آیا می توانم یک ایرپلاگ ژله ای را به مدت روزانه 8 تا 10 ساعت بطور مداوم در گوش خود قرار بدهم ؟

پاسخ : استفاده طولانی مدت از ایرپلاگ، از نظر سلامتی و بهداشتی مضر نیست . ولی می تواند بسیار خسته کننده باشد و ایجاد فشار روانی کند. بهر صورت یک جسم خارجی در گوش کاربر وارد شده است و این عادی نیست و بدن عکس العمل نشان می دهد. روش صحیح استفاده، بصورت هر 1 ساعت 5 دقیقه استراحت می باشد.

 

 

پرسش متداول سوم  من از صداهای محیط خسته ام و می خواهم هنگام مطالعه هیج صدایی نشنوم. آیا با استفاده از یک ایرپلاگ ، به مقصود خود خواهم رسید ؟

پاسخ : خیر. هیچ کدام از مدلهای گوش گیر ایرپلاگ صدا را کاملا قطع نمی کنند.این محصولات صرفا جهت کاهش حجم صدای ناهنجار محیط و متعادل کردن آن طراحی و تولید شده اند.

 

پس شما نمی توانید انتظار داشته باشید که با قرار دادن یک ایرپلاگ صداگیر در داخل گوش، دیگر هیچ صدایی نشنوید.

 

در حقیقت چیزی حدود 50 تا 70 درصد از حجم صدای محیط کم می شود. البته این مقدار کاهش هم بستگی زیادی هم به فرکانس صوت دارد.

دیدگاه ها(6)
“ایرپلاگ چیست ؟”
  1. nargess گفت:

    سلام ایرپلاک صداهای معمولی را میتواند کاملا قطع کند؟

    1. developer گفت:

      سلام و عرض ادب . خیر . هیچ ایرپلاگی صدا را کاملا قطع نمی کند. همگی فقط صدا را تا حدود زیادی کاهش می دهند. مثلا 60 تا 70 درصد.

  2. محسن گفت:

    آیا با این وسیله می توان صدای پشه و مگس هنگام خواب شب را حذف کرد؟

    1. developer گفت:

      سلام و عرض تبریک سال نو ،

      این وسیله کلا برای کاهش صدای محیط استفاده می شود. صداهای محیطی مانند مکالمه افراد یا طبق فرمایش شما ، صدای مگس و پشه حداکثر 50 درصد کاهش پیدا می کنند.

      در هیچ شرایطی صدای محیط بوسیله این گوشگیرها کاملا قطع نمی شود.

      پاینده باشید…

  3. رضوی، ز گفت:

    سلام علیکم.
    من به مدت سه سال دارم از ایرپلاگ اسفنجی موقع خواب استفاده میکنم. چون خوابم به شدت سبکه.
    اما میگن چیزی که به مدت طولانی توی گوش قرار بگیره، ضررهای زیادی به مغز میزنه آیا این درسته؟

    1. با درود و عرض تبریک سال نو. ما اطلاع دقیقی در مورد آسیب به مغز نداریم و موردی هم تا بحال گزارش نشده است.

      اما ایرپلاگ گاها در صورت آلوده بودن ممکن است گوش داخلی کاربر را دچار عفونت و حساسیت پوستی کند. برقرار باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

IRAN