Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

نردبان تاشو : ابزاری کارآمد و کم حجم

نردبان تاشو
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1398/03/08

آخرین به روز رسانی : دوشنبه 1401/03/30

زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه

امروزه با وجود پیشرفتهای تکنولوژیکی و استفاده از ابزارهای موجود، انجام کار در ابعاد و سطوح مختلف بسیار آسانتر از گذشته شده است.

 

در انجام کارهایی که نیاز به دسترسی به ارتفاع زیاد داریم استفاده از انواع نردبان ما را به مقصود می رساند.

 

در مقدمه مقاله   آشنایی با کاربرد نردبان مخابراتی    اشاره ای مختصر به تاریخچه استفاده از نردبان داریم که از ذکر مجدد در این مطلب پرهیز می کنیم.

 

نردبان ها انواع گوناگونی دارند اما امروز تقریبا تمام مدلهای قابل حمل از فلز آلومینیوم تهیه می شوند که یک فلز سبک و مقاوم است. جرم حجمی پایین این فلز باعث می شود که محصول تا حد امکان سبک باشد و برای حمل و نقل مشکل ساز نشود.

گذشته از فلز آلومینیوم که در بحث سبک سازی محصول به یاری ما می شتابد، طول بلند نردبانها را نیز با ترفندی دیگر به 1/2 یا 1/4 رسانده اند.

 

این ترفند بکارگیری لولاهای فولادی در وسط نردبان است بگونه ای که از وسط تا می شود! یعنی یک نردبان 2 متری را می توانیم تا کنیم تا یک متر شود.

 

این ترفند مزیت کاهش حجم زیادی را به دنبال دارد و در صرفه جویی در فضای نگهداری کمک زیادی به ما می کند.

 

این محصول را نردبان تاشو ، نردبان جمع شو یا نردبان مفصلی می نامند. البته نردبان دوطرفه هم از جانب برخی کاربران نامیده می شود.

 

بهر روی ظاهرا این نوع نردبان در قرن نوزدهم میلادی در کشور آمریکا به وسیله فردی بنام   John H.Balsley  تحت عنوان   folding wooden stepladder   اختراع شده و به ثبت رسیده است.

 

نمونه اولیه البته از جنس چوب بوده است که طرح کلی را در ذهن جا می اندازد. امروز اما نردبان تاشو را جهت استحکام و امنیت بالاتر، از  آلومینیوم آلیاژی 6063   تولید می کنند. این آلیاژ مقاومت بسیار بیشتری از فلز آلومینیوم خام دارد. مانند تفاوت استحکام آهن و فولاد.

نردبان تاشو می تواند فقط از 2 عدد نردبان تشکیل شود. می تواند هم از 4 عدد نردبان ساخته شود. اولی را نردبان تاشو 2 تکه و دومی را نردبان تاشو 4 تکه می نامیم.

 

نوع 4 تکه به دلیل اینکه 2 بار جمع می شود حجمش نصف نوع 2 تکه است. یعنی ما یک نردبان 4 متری را تا می کنیم می شود 1 متر!

 

این امتیاز فوق العاده در بحث نگهداری بسیار به چشم می آید و کار راه انداز است. ضمن اینکه اساسا نردبان تاشو ، برخلاف نردبان مخابراتی خود ایستا است.

 

یعنی می توانید در وسط سالن یا اطاق بصورت هشتی شکل یا دوطرفه قرار دهید و بالا بروید. اما سوال مهم و اصلی در اینجاست که با این نردبان تا چه ارتفاعی دسترسی داریم ؟

نردبان تاشو

در وحله باید یادآور شویم که وقتی یک نردبان تاشو را در حالت دوطرفه روی زمین قرار می دهیم، کمی کاهش ارتفاع دارد. البته مقدار زیادی نیست ولی برخی کاربران به این مقدار هم حساسیت دارند و میخواهند بدانند چه میزانست. ما نیز با احترام به این خواسته به حق کاربران این مقدار را در تصویر با حرف H  نمایش داده ایم و محاسبات مربوط به سطح دسترسی کاربران را بر مبنای این عدد ذکر می کنیم.

 

با کسب اجازه از محضر دوستان، ما کوچکترین مدل نردبان تاشو 4 تکه و بلندترین مدل نردبان تاشو 2 تکه را بررسی می کنیم. مابقی مدلها نیز محاسباتی شبیه همین دو مدل دارند.

 

نردبان تاشو 2 تکه 20 پله  این محصول در واقع از دو عدد نردبان آلومینیومی 3 متری ساخته شده است که از یک سر به کمک 2 عدد لولای فولادی بهم متصل شده اند. ارتفاع H برای این محصول 2/75 متر است. اگر کاربر ما یک پله پایین تر بایستد که تعادل داشته باشد، مقدار 28 سانتیمتر یا بطور تقریبی 30 سانتیمتر از 2/75 متر کاسته می شود و بر روی یک پله 2/45 متری می ایستد.

 

اگر کاربر ما قدی متوسط معادل 175 سانتیمتر داشته باشد و با بلند کردن دست به 190 سانتیمتر برسد، با  نردبان تاشو 2 تکه 20 پله  به ارتفاع  245+190=4/35 متر دسترسی دارد.

نردبان تاشو 4 تکه 12 پله  این محصول از 4 قطعه نردبان آلومینیومی تشکیل شده است که بوسیله 3 جفت لولا بهم متصل شده اند. یعنی در حالت دوطرفه در هر طرف 2 عدد نردبان داریم.

 

ارتفاع H برای این محصول 175 سانتیمترست. یعنی آخرین پله در حالت دوطرفه 1/75 متر ارتفاع دارد. اما کاربر باید 1 پله پایین تر بایستد و حدود 30 سانتیمتر را از دست خواهد داد.

 

با احتساب قد 175 سانتیمتری برای کاربر و دسترسی 190 سانتیمتری، با بکارگیری نردبان تاشو 4 تکه 12 پله  به ارتفاعی معادل 145+190=335 سانتیمتر خواهد رسید.

 

یعنی ارتفاع دسترسی کوچکترین مدل نردبان تاشو 4 تکه از بلندترین مدل نردبان تاشو 2 تکه فقط 1 متر کمتر است و این مزیت فراوان نردبانهای تاشو 4 تکه را نشان میدهد.

مشخصات و ابعاد تمام سایزهای مختلف نردبان تاشو 2 و 4 تکه را می توانید در آدرس  نردبان تاشو   بررسی فرمایید.

دیدگاه ها (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

IRAN
کاربرد انواع نردبان تاشو