Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

انواع صفحه برش و فلاپ – راهنمای کامل

صفحه برش و صفحه ساب
تاریخ انتشار: 1401/04/02

آخرین به روز رسانی: 1401/05/03

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

امروزه در صنعت از روشهای مدرنی برای سنگ زنی و برش محصولات استفاده می شود. یکی از محبوبترین و رایج ترین روشها استفاده صفحات برش و ساب است.

 

این صفحات گرد و دیسک مانند هستند و ضمنا قطر نسبتا کمی دارند.

 

صفحه ساب برای سابیدن یا سنگ زنی Grinding استفاده می شود. اما صفحه برش همانگونه که از نامش پیداست در بخش برشکاری بکار می رود.

 

ما در این مطلب کوتاه هر دو نوع صفحه را معرفی می کنیم و از کاربردها می گوییم. تعدادی نکات عملی و کاربردی نیز در انتها خواهیم گفت. پس لطفا تا پایان این مطلب با ما باشید.

صفحه فلاپ چیست ؟

 

در ابتدا باید بدانیم نام این محصول در فارسی از کلمه انگلیسی Flap Disc  گرفته شده است. در زبان انگلیسی Flap به معنای آویخته و شل می باشد. یعنی عضوی که به یک سازه اصلی متصل شده است.

 

مانند بال کوچک زیر بال اصلی هواپیما که در هنگام Takeoff و Landing با وسیله خلبان پایین می آید. این بخش Wing Flap نام دارد یعنی فلاپ بال.

 

این نام بر روی دیسک سنگ زنی نیز نهاده شده است و عنوان صفحه فلاپ یا Flap Disc را دارد. صفحه فلاپ قطعه ایست دیسکی یا مدور شکل که به دستگاهی برقی بنام مینی فرز متصل می شود.

 

مانند مته سوراخکاری که به دستگاه دریل متصل می شود. این اتصال دائمی نیست. بلکه موقتی است و فلاپ دیسک قابل تعویض است.

 

این قطعه قطرهای 115 ، 150 ، 180 و 230 میلیمتر دارد. یعنی 11/5 سانتیمتر تا 23 سانتیمتر. پس کوچکست و حجم زیادی ندارد. به دو سایز اول یعنی 115 و 150 اصظلاح مینی فلاپ اطلاق می شود.

 

اما صفحه فلاپ یا صفحه فلپ چه ساختاری دارد و از چه موادی ساخته شده است ؟

صفحه فلاپ یا فلپ دیسک در حقیقت از تعدادی ورق سنباده کم عرض ساخته شده است که دور یک دایره کوچک قرار گرفته اند. سرعت بسیار زیاد دوران دیسک باعث می شود قدرت سایش بالایی داشته باشد.

 

تعداد این ورق سنباده ها اما در صفخات مختلف متغیرست. از 40 عدد شروع می شود و با 60 و 80 و 100 و 120 ادامه پیدا می کند.

 

هر چه تعداد ورقهای سنباده تشکیل دهنده بیشتر باشد ، سطحی شفاف تر و بهتر بدست خواهیم آورد. در حقیقت بیشتر شدن تعداد ورقهای سنباده باعث کمترشدن فواصل و ریزتر شدن بافت صفحه فلاپ ما می شود.

صفحه برش چیست ؟

 

صفحه برش یا به انگلیسی Cutting Disc نیز یک محصول دیسکی شکل کوچکست که از جنس مواد مقاومی مانند زیرکونیوم یا سرامیک تولید می شود.

 

این مواد مقامت حرارتی بسیار بالایی دارند و در پروسه برش ، با وجود حرارت بالایی که ایجاد می شود آسیبی نمی بینند.

 

صفحه برش را بر خلاف ساب از لحاظ کارآیی و اجسامی که برش می دهد به انواع گوناگونی دسته بندی می کنند. مانند : صفحه سرامیک بر ، صفحه پرسلان بر ، صفحه گرانیت بر ، استیل بر ، آهن بر ، چوب بر و …

صفحه سرامیک بر ، همانگونه که از نامش برمی آید نوعی دیسک برش یا Cutting Disc است که جهت برش دادن قطعات سرامیک Ceramic و کاشی Tile و مرمر Marble استفاده می شود.

 

اما نوع خاصی از سرامیک های ضخیم هم داریم که سخت ترند و پرسلان Porcelain نامیده می شوند.

 

صفحه پرسلان بر از آلیاژهای سخت تری ساخته می شود تا توان برش صفحات ضخیم سرامیک را داشته باشد. سخت ترین از لحاظ متریال در گروه صفحه برش و ساب است.

 

دیسک پرسلان بر ، مانند سایر آیتمها در سایزهای مختلفی تولید می شود. قظرهای 115 میلیمتر ، 150 میلیمتر ، 180 میلیمتر ، 230 میملیتر ، 250 میلیمتر و  300 میلیمتر.

دیدگاه ها(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

IRAN