Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

ماسک شیمیایی نیم صورت را بیشتر بشناسیم

ماسک شیمیایی نیم صورت
تاریخ انتشار : دوشنبه 1398/03/08

آخرین به روز رسانی : چهارشنبه 1401/04/01

زمان تقریبی مطالعه : 5 دقیقه

تقریبا همه ما بطور روزمره با ترکیبات شیمیایی سروکار داریم .کار در کارخانجات تولیدی و صنعتی که جای خود دارد، ما حتی در منزل هم با ترکیباتی مانند وایتکس و جوهر نمک سروکار داریم که بسیار خطرناکند و عامل ایجاد مشکلات تنفسی.

 

در دفاتر فنی و چاپخانه ها، کارکنان با گاز و غبار مواد رنگی و تونر دستگاه چاپ سروکار دارند. در آرایشگاهها نیز بوی نامطبوع و نافذ کراتین و مواد ناخن برای هنرمندان سالنهای زیبایی آزاردهنده است و …

 

اگر بنا داشته باشیم در مواجهه با گازهای شیمیایی با دستها و ریه های خود مهربانتر باشیم، باید در کنار بکار بردن دستکش شیمیایی ، حتما گزینه استفاده از ماسک تنفسی شیمیایی  را نیز بطور جدی مدنظر قرار دهیم .

 

حداقل یک ماسک شیمیایی کوچک و جمع و جوری که زیاد دست و پاگیر نباشد. کوچکترین ماسک شیمیایی اما، ماسک تنفسی شیمیایی نیم صورت است که در این مجال قصد داریم مختصری درباره آن با شما صحبت کنیم.

ماسک شیمیایی نیم صورت
ماسک شیمیایی نیم صورت

طبق تعریف، ماسک شیمیایی نیم صورت به ماسکی اطلاق می شود که فقط دهان و بینی کاربر را پوشش می دهد و امکان پوشش دادن چشمها را ندارد. به این دلیل هم کوچک و جمع و جورست و مطلقا مزاحم دید کاربر نمی شود.

 

هیچ ماسکی بدون وجود فیلتر شیمیایی کار تصفیه گازها را انجام نمی دهد. به این منظور روی هر ماسک نیم صورت، 1 یا 2 عدد فیلتر، وظیفه تصفیه هوا از گازهای خطرناک را به عهده دارند.

 

اینکه یک ماسک شیمیایی نیم صورت تک فیلتر یا دو فیلتر باشد، بستگی به قدرت تصفیه فیلترها دارد که وارد آن بحث نمی شویم .

 

فرآیند تصفیه هوا به این صورت است که هوای آلوده به گازهای شیمیایی از داخل فیلتر ( یا فیلترها ) عبور کرده و تصفیه می شود و سپس به داخل ماسک جهت تنفس کاربر وارد می شود. هوای بازدم نیز از طریق یک عدد سوپاپ بازدم که درست مقابل دهان کاربر تعبیه شده خارج می شود.

 

این چرخه باید خیلی آسان و طبیعی اتفاق بیافتد و کاربر نباید هیچگونه احساس تنگی نفس داشته باشد. اگر هر مشکلی در فرآیند دم و بازدم وجود داشته باشد، سریعا باید ماسک و فیلتر مورد بررسی قرار بگیرند.

نکته مهم در کار ماسکهای شیمیایی نیم صورت، اینستکه هیچ تولیدکننده ای ماسک را به همراه فیلتر عرضه نمی کند.

 

یعنی ماسک بدون فیلتر و به تنهایی عرضه می شود. کاربران با توجه به نیاز خود از میان مدلهای مختلف فیلترهای شیمیایی یا گردوغبار ، مورد مناسب را انتخاب و برای ماسک خود تهیه می کنند. پس ترکیب ماسک و فیلتر با نظر و نیاز کاربر جمع می شود.

 

بدلیل تماس دائمی ماسک با صورت کاربر، بدنه یک ماسک شیمیایی نیم صورت باید بسیار نرم و کاربرپسند باشد.

 

بدین منظور شرکتهای تولیدکننده تجهیزات ایمنی، ماسک های شیمیایی نیم صورت را عمدتا از ترکیبی به نام  TPE  یا Thermoplastic Elastomer  تولید می کنند.

 

بدین ترتیب ماسک هنگامی که روی صورت کاربر قرار می گیرد روی بینی جا نمی اندازد و کاربر احساس خوبی دارد.

 

نمونه ای از ماسکهای نیم صورت با بدنه TPE اما ، ماسک شیمیایی نیم صورت Dräger 3300   و   ماسک شیمیایی نیم صورت Honeywell 5500   هستند که هر دو از طرف برندهای معتبر جهان تامین می شوند.

ماسک تنفسی شیمیایی

از طرفی ماده ای پلیمری به نام  Silicone  در تولید برخی ماسکهای شیمیایی استفاده می شود که از ترکیب TPE خیلی نرمتر و کاربر پسندتر است و از نظر کیفی بالاترین امتیاز را دارد.

 

این ماده علاوه نرمی بسیار و مقاومت کششی بالا، در مقابل حرارت نیز تحمل بالایی دارد.

 

در 100 درصد مواردی که خانمها از ماسک شیمیایی سیلیکونی استفاده کرده اند، از کیفیت محصول راضی بوده اند و مورد پسندشان بوده است.

 

خانمها را عنوان می کنیم چون پوست صورتشان از آقایان لطیف تر است و اگر خانمها کیفیت یک محصول را تایید کنند کار تمام است…

 

نمونه های شاخص ماسکهای نیم صورت سیلیکونی ،   ماسک نیم صورت تری ام 7502  و   ماسک نیم صورت سیلیکونی Honeywell 7700   می باشند.

ماسک شیمیایی

چند نکته جهت نگهداری اصولی و استفاده بهینه از ماسکهای نیم صورت می دانیم که با شما به اشتراک می گذاریم :

 

نحوه تمیزکاری ماسک  بدنه ماسکها به دلیل پلیمری و ضد آب بودن قابل شستشو می باشد البته نه با ماشین لباس شویی ! یک دستمال نم دار را روی بدنه ماسک می کشید . در عرض چند دقیقه تمیز و براق می شود.

سوپاپ هوای ورودی   سوپاپ های ورود هوا به داخل ماسک از همان بدو استفاده بخوبی کار می کنند و نیازی به اعمال تغییراتی در آنها نیست.

تمیز کردن فیلترها  فیلترهای شیمیایی کلا یکبار مصرف هستند و قابل شستشو نیستند اما بدنه خارجیشان را می توانید با یک دستمال نم دار تمیز کنید.

امیدواریم که این مقاله کوتاه برای شما دوست عزیز مفید بوده باشد. ممنون از وقتی که برای مطالعه این مطلب گذاشتید. اگر باز هم سوالی در موارد مطرح شده دارید ، لطفا برای ما کامنت بگذارید. حتما با کمال میل پاسخگوی سوالات شما خواهیم بود . برقرار باشید.

دیدگاه ها(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

IRAN